Неділя, 15.06.2025, 12:39
Вітаю Вас Гість | RSS

Методична скарбничка вчителя української мови та літератури Звегінцевої Ольги Дмитрівни

Афоризми
Календар дат
Календар України
Пошук
Статистика

Каталог файлів

Головна » Файли » Українська мова » Контрольні роботи

Стилістика складних речень. 11 клас
09.03.2016, 23:09

Контрольна робота 

Стилістика складних речень .

І варіант

Завдання 1–10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний.

Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

1. Складним є речення:

А Верби, схилившись над тихим Дінцем, розчісують коси зелені.

Б На заході ще жевріло небо, а в степу вже заходила ніч.

В Липневий день мандрує пішки, казки нашіптує малечі.

Г Пішла дорога то маленькими сосновими лісками, то болотами, то полями.

 

2. Тире потрібно поставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки не розставлено):

А Сині роси зблискували на травах і сонце купалося на левадах.

Б Десь у хлібах кричав перепел і туман стелився од річки.

В На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні.

Г Хвилина ще і схід розпише в сліпучі барви небосхил.

 

3. Кома не ставиться в реченні (розділові знаки не розставлено):

А На подвір’ї голосно сміються діти і пурхають горобці.

Б І жмуриться вікнами наша хатина і шепче задумливий сад.

В Жайворонок заспівав для своєї жіночки і їй теж захотілося злетіти в небо.

Г Мені потрібне слово а не слава.

 

4. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Зранку ми почали непокоїтися…» обрати:

А так що настрій зіпсувався на цілий день;

Б проте погода посприяла нам і цього разу;

В й обговорювати можливі перешкоди;

Г передчуваючи серйозні ускладнення.

 

5. Не слід ставити коми між частинами складносурядного речення (розділові знаки не розставлено):

А Рясніє дощ і падає лункіше м’яких краплин розмірене биття.

Б Знову яблуні буйно цвітуть і лунає знайомий мотив.

В Грім одгримів і солодкою млостю спокою віє од цвіту вишень і сирої землі.

Г Вишневі зацвіли сади і сніг пахучий падає на воду.

 

6. Кома перед і ставиться в реченні (розділові знаки не розставлено):

А Мова українська сповнена поетичної грації і тому досить важка для перекладу.

Б Доба Мазепи це час економічного політичного і культурного відродження України після Руїни.

В Треба зазначити що економічних понять в останні десятиліття з’являється все більше і більше.

Г Жовто-блакитні барви символізують дві першооснови буття дух і матерія добро і зло вогонь і вода батько і мати.

 

7. Складнопідрядне речення з підрядним означальним:

А Рідну пісню треба захищати так, як захищають рідний край.

Б А доки є пісня, нікому не вдасться захмарити небо моєї душі.

В Духовність — озонова пелюстка, що так бережно огортає планету й не дає зруйнувати життя.

Г Народе мій, як добре, що ти у мене є на світі.

 

8. Складносурядним є речення:

А Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи — усе це дихало молодою парубоцькою красою.

Б Гляньмо на трепетну землю — і тоді відкриється нам на зелено-голубому обличчі планети край, схожий на серце.

В У дівчині пробуджується мати — творець нового життя.

Г Як простір немислимий без руху, так поезія неможлива без думки.

 

9. Яке з наведених складносурядних речень має спільний другорядний член?

А Минуло кілька недовгих хвилин, і вони сиділи поруч над водою, у гущавині дикого терника на камені.

Б Був час обідньої перерви — і все живе поховалося в затінки, вщухло, принишкло (О. Гончар).

В Співають ідучи дівчата, а матері вечерять ждуть (Т. Шевченко).

Г Де-не-де біля вирв сивіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець (О. Гончар).

 

10. Виділіть складнопідрядне речення, у якому засобом зв’язку є сполучник.

А Де молодий вогонь, що серце пік? (Д. Павличко).

Б У карих очах було стільки щастя, що Оксані за цілий вік не вичерпати його (Я. Качура).

В Збратав нас труд, що творить чудеса (М. Рильський).

Г Історія, що сколихнула душу, здається мені дуже значущою (Ч. Айтматов).

 

Завдання 11–13 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних.

Потрібно вибрати два правильних варіанти відповіді.

11. Визначте складнопідрядні речення:

А Не видно і самого океану з височини, а тільки гори хмар, то снігових, то сивих, то блакитних…                 

Б Якщо сьогодні я прийду до неї, вона мене в Александрію візьме (Леся Українка).

В Орел мухи не ловить, а слон за мишею не ганяється (Народна мудрість).

Г В моїй душі мелодія осіння, та в ній я чую ноти весняні (В. Сосюра).

Д Десь на краю села дівчата співали веснянки, гомоніли й галасували діти (С. Васильченко).

Е Людина відчуває свою слабкість тоді, коли її покидають надії (Б. Харчук).

 

12. Укажіть, у яких складносурядних реченнях кому поставлено помилково:

А Хай лягають зморшки на обличчя, і все вище тисне кров моя, юності в Вітчизни я позичу і пісень позичу в солов’я (В. Сосюра).

Б Або гори Карпати сповиті в синяві мряки, або непроглядні густі праліси синіють здалека, немов зачарований, замкнений у собі, окремий світ (О. Кобилянська).

В Ворожа авіація йшла на місто хвиля за хвилею, та особливо спрямовувався удар по головних об’єктах: Дніпрогес, вокзал, «Запоріжсталь» (Я. Баш).

Г Верба ще більше постаріла, зараз у її дуплі нуртує вода, а на вершечку веселкою грає сиворакша.

Д В ті грізні й неповторні дні легенди були буденною дійсністю, і творились вони звичайними смертними юнаками й дівчатами, дітьми й дідами (Ю. Збанацький).

Е На тонкій шиї чорнів шнурок з дукачем, та червоніло дрібне добре намисто (І. Нечуй-Левицький).

 

13. Визначте, у якому складнопідрядному реченні є граматична помилка:

А  Досвід – учитель, який дуже дорого бере за свої уроки.

Б  Але щоб стати людиною, кожен повинен набути цього досвіду.

В  Юнак підійшов до матері, щоб вона його благословила.

Г  Коли батьки прокидались, я вже збираюсь в дорогу.

Д  Кожен з нас повинен пам’ятати, що здоров’я потрібно берегти й зміцнювати.

Е Коли жандарми арештували Тараса Шевченка і за вироком царя відправили його на службу в солдати, проте залишився таким несхитним і непокірним.

 

Завдання 14-15 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, потрібно дібрати відповідник, позначений буквою.

 

14. Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями  та їх характеристикою:

Вид складнопідрядного речення

 

  1. З однорідною супідрядністю
  2. З неоднорідною супідрядністю
  3. З послідовною супідрядністю
  4. З різними видами підрядності

 

 

 

 

 

 

Приклади (розділові знаки пропущені)

 

А  Ось ми всі так близько і так зримо що уже насправді не збагну чи стою між друзями своїми, чи на них дивлюсь крізь далину.

Б  Роде красний наш бідам невдачам на зло не німій же віднині і прісно щоб невдовзі утворювать не довелось товариство вкраїнської пісні.

В  Ми працю любимо що в творчість перейшла і музику палку що ніжно серце тисне.

Г  Ти стежив за матір’ю як вона ступає по підлозі як осміхається як тримає вже посічену сивиною голову.

Д  Благословен той день і час коли прослалась килимами земля яку сходив Тарас малими босими ногами.

 

15. Установіть відповідність між видом підрядного речення та фрагментом підрядного речення:

Вид підрядного речення

 

  1. Означальне
  2. З’ясувальне
  3. Допустове
  4. Наслідку

 

 

Фрагмент речення

 

А  Ще не прийшла весна, хоч…

Б  Як гарно тут восени, коли…

В  Повела стежка в поле, де…

Г  Було тихо, так що…

Д  Я не маю наміру розповідати, що…

 

16.  Складіть речення за поданою схемою.

                            чому?            з якою метою?     яку?
[ …дієслово], (бо...дієслово), (щоб…іменник), (яку…).

 

Контрольна робота 

Стилістика складних речень .

ІІ варіант

Завдання 1–10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний.

Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

1. Правильним є твердження:

А У складносурядному реченні може бути лише дві граматичні основи.

Б Частини складносурядного речення обов’язково поєднуються сурядними сполучниками.

В Між частинами складносурядного речення завжди ставиться кома.

Г Частини складносурядного речення залежні одна від одної.

 

2. У реченні Темніли стрілки щавлю та смачно вабила конюшина (В. Дрозд) перед виділеним сполучником потрібно поставити:

А тире;                          Б кому;                  В крапку з комою;        Г розділовий знак ставити не потрібно.

 

3. Пунктуаційної помилки припущено в реченні:

А І вечір гріє сині руки над жовтим вогнищем кульбаб (Л. Костенко).

Б А він теж усіх обнімав, цілував і, не втримавшись, на радощах таки заплакав (В. Малик).

В Подвір’я аж сяяло чистотою і острівці квітів цвіли по ньому там і там (М. Красуцький).

Г Човен висувається з‑під верболозу чорним клинцем, і на воду сповзає дядькова тінь (Г. Тютюнник).

 

4. У реченні Хоч козацька держава існувала недовго й займала лише частину української території, однак вона мала вирішальний вплив на розвиток національної свідомості (Із журналу) підрядна частина:

А часу;                       Б з’ясувальна;                                В допустова;                        Г наслідку.

 

5. Пунктуаційної помилки припущено в реченні:

А Орбіту літа дописав листок і ліг на стежку, що прямує в осінь (М. Боровко).

Б Коли до тебе прилечу засяє все навкруг, як після теплого дощу в росі важкій зелений луг .

В Завжди приємно було згадувати все, що зробив доброго, бо тільки воно вводить нас у коло інших людей, робить їх братами, а не просто сусідами (В. Стус).

Г Дикі гуси зчиняють таке верескливе ґелґотання, що, почувши його, надовго не можеш витіснити із серця смутку (Із журналу).

 

6. Складнопідрядним реченням з підрядним означальним є речення:

А І вже тиха-тиха пісня снується з висоти, де обнялися голубе небо і зелені голови співучих осокорів.

Б Похибки друзів ми повинні вміти виправляти або зносити, коли вони несерйозні (Г. Сковорода).

В І якщо впадеш ти на чужому полі, прийдуть з України верби і тополі (В. Симоненко).

Г Повітря стало таким прозорим, що було далеко видно голі дерева понад шляхом… (Г. Тютюнник).

 

7. Укажіть складнопідрядне речення, в якому підрядне комою не відділяється (розділові знаки пропущено):

А Тоді зійшлись до стаї всі вівчарі і сіли біля живого вогню щоб в мирності з’їсти свою першу полонинську кулешу…

Б Хлопець збився з дороги і не помітив як.

В А коли врешті показалися люди і підняли угору довгі трембіти, позолочені сонцем щоб привітати полонину серед синіх верхів, коли заблеяли вівці і шумливим потоком залляли всі загороди, ватаг впав на коліна та підняв руки до неба.

Г За ним схилилися до молитви вівчарі й люди що пригнали маржину.

Д Вони прохали у Бога щоб Господь милосердний заступив християнську худібку на росах…

 

8. Визначте складносурядне речення, у якому між простими реченнями замість коми краще поставити тире:

А  Не рад козак журитися, так серденько ниє.

Б  Блискавка блисне, й амінь трісне.

В  Надворі вже був день, але крізь густу мряку годі було на кілька кроків людей пізнати.

Г  Сонце світило ясно різь листя дерев, і бджоли бриніли весело довкола вуликів.

 

9. Укажіть речення, яке потребує стилістичної правки:

А  До кімнати зайшов юнак, а кіт підійшов до нього й почав тертися об його ноги.

Б  Повіває легенький вітерець, і від його подиху хвилюються жита.

В  Було дуже душно, але ми почали купатися.

Г  То промчить вантажний поїзд, то прошумить електричка.

 

10. Визначте складнопідрядне речення, у якому підрядне приєднується до головного за допомогою сполучного слова:

А  Не встигла Мирослава зробити й п’яти кроків, як трухлява смерека зламалася.

Б  Якби мені знову колишня сила, якби мені гуки міцнії, тоді б мене туга оця не гнітила.

В  Людина! Гордо це слово звучить в палких устах невтомної людини, що підкоряє гори і долини.

Г  Тоді я веселий, тоді я багатий, як буде серденько по волі гуляти.

 

Завдання 11–13 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних.

Потрібно вибрати два правильних варіанти відповіді.

 

11. Складносурядними є речення:

А Над плесом озера я юність пригадав, вечірні небеса і посвист крил качиних… (М. Рильський).

Б Згори гора дивилась у черлінь, і хилитався човен до човниці (М. Вінграновський).

В Нестор ціпенів від страху, притулившись чолом до шибки, та відірвати погляду від вулиці не міг.

Г Лиш гори не стрічаються, а людям зустрітись можна в будьякій порі (Л. Міріджанян).

Д А соловейко-вакарушка не відмовляється ні від сухого листячка, ні від торішньої трави (Є. Гуцало).

Е Теплий туман слався по полю й наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому.

 

12. Укажіть, у яких складносурядних реченнях кому поставлено помилково:

А Миші бігали по помості, а мухи покинули хати і своїм гудінням не ворушили мертвої тиші.

Б Все натякало на смерть, скрізь зник дух живоття (І. Нечуй-Левицький).

В А тепер чого так серед ночі море плаче, й темрява тремтить? (Леся Українка).

Г Взимку їхній палац із білими колонами здається казковою будовою, лише неприємне враження справляє чавунний змій у басейні (М. Стельмах).

Д Надворі вже був день, але крізь густу мряку годі було на кілька кроків людей пізнати (Л. Мартович).

Е Хай вітер знамена колише, й співають в садах солов’ї! (В. Сосюра).

 

13. Визначте складнопідрядні речення, у яких помилково пропущено кому:

А  З лісу, що затуляв од них Київ-город вихопилося троє вершників.

Б  Княгиня переляканими очима дивилася на побоїсько й міцно пригортала вищого за себе сина, що горнувся до неї і плакав.

В  Мати зітхнула, погладила його по розпатланому волоссі й підійшла до свого коня, якого тримав за повід челядник.

Г  Тут сіріло невелике озеречко, до якого перед світанком приходять попити води козулі.

Д  Велика випещена борода, густо пересипана сивиною м’яко збігала на сніжно-білу маніжку.

Е  В ногах одної гори, названої Чабаниця, до котрої і тулилося наше село бігла гучна ріка.

 

Завдання 14-15 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, потрібно дібрати відповідник, позначений буквою.

 

14. Установіть відповідність між видом підрядного речення та прикладами:

Вид підрядного речення

 

  1. Умови
  2. З’ясувальне
  3. Допустове
  4. Наслідку

 

 

 

Приклади

 

А  Я тим уже боржник, що українець зроду.

Б  Якби я жив у XVIIIстолітті, то був би серед хлопців мого славного земляка Олекси Довбуша.

В  Хоч сльози в очах, а обличчя сяє радістю.

Г  Порожнеча і павутиння на тому місці, де стояла вона, велика і усміхнена.

Д  Мандрівники зупинилися там, де вчора хтось спорудив курінь.

 

15. Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями  та їх характеристикою:

Вид складнопідрядного речення

 

  1. З однорідною супідрядністю
  2. З неоднорідною супідрядністю
  3. З послідовною супідрядністю
  4. З різними видами підрядності

 

 

 

 

 

 

 

Приклади (розділові знаки пропущені)

 

А  Коли за Омеляном зачинились двері мати підійшла до доньки припала до її грудей як колись у дитинстві донька припадала до неї.

Б  Вночі коли природа спить поринувши у темряву й знемогу лише людина вміє освітить свою домівку і свою дорогу.

В  Так і було цього дня який народжувався з синіх присмерків снігів і зелених сосен що якось бентежно шуміли навколо школи відчуваючи красу.

Г  Коли зграя залетить далеко і в тумані стане тихо я зупиняюся й наслухаю що робиться попереду.

Д  Розкажи як за горою сонечко сідає як у Дніпра веселочка воду позичає.

 

 

16.  Складіть речення за поданою схемою.

                         з якою метою?     яку?                      коли?

[ …дієслово], (щоб...дієслово), (яку…дієслово ), (коли…).

Категорія: Контрольні роботи | Додав: olga | Теги: українська мова, стилістика складних речень, контрольна робота, тест, ІІ варіанти, 11 клас
Переглядів: 8510 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 4.7/3
Всього коментарів: 0
Вхід на сайт
Годинник
Календар
Календар свят
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Copyright MyCorp © 2025