Контрольна робота
Стилістика складних речень .
І варіант
Завдання 1–10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний.
Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. Складним є речення:
А Верби, схилившись над тихим Дінцем, розчісують коси зелені.
Б На заході ще жевріло небо, а в степу вже заходила ніч.
В Липневий день мандрує пішки, казки нашіптує малечі.
Г Пішла дорога то маленькими сосновими лісками, то болотами, то полями.
2. Тире потрібно поставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки не розставлено):
А Сині роси зблискували на травах і сонце купалося на левадах.
Б Десь у хлібах кричав перепел і туман стелився од річки.
В На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні.
Г Хвилина ще і схід розпише в сліпучі барви небосхил.
3. Кома не ставиться в реченні (розділові знаки не розставлено):
А На подвір’ї голосно сміються діти і пурхають горобці.
Б І жмуриться вікнами наша хатина і шепче задумливий сад.
В Жайворонок заспівав для своєї жіночки і їй теж захотілося злетіти в небо.
Г Мені потрібне слово а не слава.
4. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Зранку ми почали непокоїтися…» обрати:
А так що настрій зіпсувався на цілий день;
Б проте погода посприяла нам і цього разу;
В й обговорювати можливі перешкоди;
Г передчуваючи серйозні ускладнення.
5. Не слід ставити коми між частинами складносурядного речення (розділові знаки не розставлено):
А Рясніє дощ і падає лункіше м’яких краплин розмірене биття.
Б Знову яблуні буйно цвітуть і лунає знайомий мотив.
В Грім одгримів і солодкою млостю спокою віє од цвіту вишень і сирої землі.
Г Вишневі зацвіли сади і сніг пахучий падає на воду.
6. Кома перед і ставиться в реченні (розділові знаки не розставлено):
А Мова українська сповнена поетичної грації і тому досить важка для перекладу.
Б Доба Мазепи це час економічного політичного і культурного відродження України після Руїни.
В Треба зазначити що економічних понять в останні десятиліття з’являється все більше і більше.
Г Жовто-блакитні барви символізують дві першооснови буття дух і матерія добро і зло вогонь і вода батько і мати.
7. Складнопідрядне речення з підрядним означальним:
А Рідну пісню треба захищати так, як захищають рідний край.
Б А доки є пісня, нікому не вдасться захмарити небо моєї душі.
В Духовність — озонова пелюстка, що так бережно огортає планету й не дає зруйнувати життя.
Г Народе мій, як добре, що ти у мене є на світі.
8. Складносурядним є речення:
А Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи — усе це дихало молодою парубоцькою красою.
Б Гляньмо на трепетну землю — і тоді відкриється нам на зелено-голубому обличчі планети край, схожий на серце.
В У дівчині пробуджується мати — творець нового життя.
Г Як простір немислимий без руху, так поезія неможлива без думки.
9. Яке з наведених складносурядних речень має спільний другорядний член?
А Минуло кілька недовгих хвилин, і вони сиділи поруч над водою, у гущавині дикого терника на камені.
Б Був час обідньої перерви — і все живе поховалося в затінки, вщухло, принишкло (О. Гончар).
В Співають ідучи дівчата, а матері вечерять ждуть (Т. Шевченко).
Г Де-не-де біля вирв сивіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець (О. Гончар).
10. Виділіть складнопідрядне речення, у якому засобом зв’язку є сполучник.
А Де молодий вогонь, що серце пік? (Д. Павличко).
Б У карих очах було стільки щастя, що Оксані за цілий вік не вичерпати його (Я. Качура).
В Збратав нас труд, що творить чудеса (М. Рильський).
Г Історія, що сколихнула душу, здається мені дуже значущою (Ч. Айтматов).
Завдання 11–13 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних.
Потрібно вибрати два правильних варіанти відповіді.
11. Визначте складнопідрядні речення:
А Не видно і самого океану з височини, а тільки гори хмар, то снігових, то сивих, то блакитних…
Б Якщо сьогодні я прийду до неї, вона мене в Александрію візьме (Леся Українка).
В Орел мухи не ловить, а слон за мишею не ганяється (Народна мудрість).
Г В моїй душі мелодія осіння, та в ній я чую ноти весняні (В. Сосюра).
Д Десь на краю села дівчата співали веснянки, гомоніли й галасували діти (С. Васильченко).
Е Людина відчуває свою слабкість тоді, коли її покидають надії (Б. Харчук).
12. Укажіть, у яких складносурядних реченнях кому поставлено помилково:
А Хай лягають зморшки на обличчя, і все вище тисне кров моя, юності в Вітчизни я позичу і пісень позичу в солов’я (В. Сосюра).
Б Або гори Карпати сповиті в синяві мряки, або непроглядні густі праліси синіють здалека, немов зачарований, замкнений у собі, окремий світ (О. Кобилянська).
В Ворожа авіація йшла на місто хвиля за хвилею, та особливо спрямовувався удар по головних об’єктах: Дніпрогес, вокзал, «Запоріжсталь» (Я. Баш).
Г Верба ще більше постаріла, зараз у її дуплі нуртує вода, а на вершечку веселкою грає сиворакша.
Д В ті грізні й неповторні дні легенди були буденною дійсністю, і творились вони звичайними смертними юнаками й дівчатами, дітьми й дідами (Ю. Збанацький).
Е На тонкій шиї чорнів шнурок з дукачем, та червоніло дрібне добре намисто (І. Нечуй-Левицький).
13. Визначте, у якому складнопідрядному реченні є граматична помилка:
А Досвід – учитель, який дуже дорого бере за свої уроки.
Б Але щоб стати людиною, кожен повинен набути цього досвіду.
В Юнак підійшов до матері, щоб вона його благословила.
Г Коли батьки прокидались, я вже збираюсь в дорогу.
Д Кожен з нас повинен пам’ятати, що здоров’я потрібно берегти й зміцнювати.
Е Коли жандарми арештували Тараса Шевченка і за вироком царя відправили його на службу в солдати, проте залишився таким несхитним і непокірним.
Завдання 14-15 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, потрібно дібрати відповідник, позначений буквою.
14. Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями та їх характеристикою:
Вид складнопідрядного речення
- З однорідною супідрядністю
- З неоднорідною супідрядністю
- З послідовною супідрядністю
- З різними видами підрядності
|
Приклади (розділові знаки пропущені)
А Ось ми всі так близько і так зримо що уже насправді не збагну чи стою між друзями своїми, чи на них дивлюсь крізь далину.
Б Роде красний наш бідам невдачам на зло не німій же віднині і прісно щоб невдовзі утворювать не довелось товариство вкраїнської пісні.
В Ми працю любимо що в творчість перейшла і музику палку що ніжно серце тисне.
Г Ти стежив за матір’ю як вона ступає по підлозі як осміхається як тримає вже посічену сивиною голову.
Д Благословен той день і час коли прослалась килимами земля яку сходив Тарас малими босими ногами.
|
15. Установіть відповідність між видом підрядного речення та фрагментом підрядного речення:
Вид підрядного речення
- Означальне
- З’ясувальне
- Допустове
- Наслідку
|
Фрагмент речення
А Ще не прийшла весна, хоч…
Б Як гарно тут восени, коли…
В Повела стежка в поле, де…
Г Було тихо, так що…
Д Я не маю наміру розповідати, що…
|
16. Складіть речення за поданою схемою.
чому? з якою метою? яку?
[ …дієслово], (бо...дієслово), (щоб…іменник), (яку…).
Контрольна робота
Стилістика складних речень .
ІІ варіант
Завдання 1–10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний.
Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. Правильним є твердження:
А У складносурядному реченні може бути лише дві граматичні основи.
Б Частини складносурядного речення обов’язково поєднуються сурядними сполучниками.
В Між частинами складносурядного речення завжди ставиться кома.
Г Частини складносурядного речення залежні одна від одної.
2. У реченні Темніли стрілки щавлю та смачно вабила конюшина (В. Дрозд) перед виділеним сполучником потрібно поставити:
А тире; Б кому; В крапку з комою; Г розділовий знак ставити не потрібно.
3. Пунктуаційної помилки припущено в реченні:
А І вечір гріє сині руки над жовтим вогнищем кульбаб (Л. Костенко).
Б А він теж усіх обнімав, цілував і, не втримавшись, на радощах таки заплакав (В. Малик).
В Подвір’я аж сяяло чистотою і острівці квітів цвіли по ньому там і там (М. Красуцький).
Г Човен висувається з‑під верболозу чорним клинцем, і на воду сповзає дядькова тінь (Г. Тютюнник).
4. У реченні Хоч козацька держава існувала недовго й займала лише частину української території, однак вона мала вирішальний вплив на розвиток національної свідомості (Із журналу) підрядна частина:
А часу; Б з’ясувальна; В допустова; Г наслідку.
5. Пунктуаційної помилки припущено в реченні:
А Орбіту літа дописав листок і ліг на стежку, що прямує в осінь (М. Боровко).
Б Коли до тебе прилечу засяє все навкруг, як після теплого дощу в росі важкій зелений луг .
В Завжди приємно було згадувати все, що зробив доброго, бо тільки воно вводить нас у коло інших людей, робить їх братами, а не просто сусідами (В. Стус).
Г Дикі гуси зчиняють таке верескливе ґелґотання, що, почувши його, надовго не можеш витіснити із серця смутку (Із журналу).
6. Складнопідрядним реченням з підрядним означальним є речення:
А І вже тиха-тиха пісня снується з висоти, де обнялися голубе небо і зелені голови співучих осокорів.
Б Похибки друзів ми повинні вміти виправляти або зносити, коли вони несерйозні (Г. Сковорода).
В І якщо впадеш ти на чужому полі, прийдуть з України верби і тополі (В. Симоненко).
Г Повітря стало таким прозорим, що було далеко видно голі дерева понад шляхом… (Г. Тютюнник).
7. Укажіть складнопідрядне речення, в якому підрядне комою не відділяється (розділові знаки пропущено):
А Тоді зійшлись до стаї всі вівчарі і сіли біля живого вогню щоб в мирності з’їсти свою першу полонинську кулешу…
Б Хлопець збився з дороги і не помітив як.
В А коли врешті показалися люди і підняли угору довгі трембіти, позолочені сонцем щоб привітати полонину серед синіх верхів, коли заблеяли вівці і шумливим потоком залляли всі загороди, ватаг впав на коліна та підняв руки до неба.
Г За ним схилилися до молитви вівчарі й люди що пригнали маржину.
Д Вони прохали у Бога щоб Господь милосердний заступив християнську худібку на росах…
8. Визначте складносурядне речення, у якому між простими реченнями замість коми краще поставити тире:
А Не рад козак журитися, так серденько ниє.
Б Блискавка блисне, й амінь трісне.
В Надворі вже був день, але крізь густу мряку годі було на кілька кроків людей пізнати.
Г Сонце світило ясно різь листя дерев, і бджоли бриніли весело довкола вуликів.
9. Укажіть речення, яке потребує стилістичної правки:
А До кімнати зайшов юнак, а кіт підійшов до нього й почав тертися об його ноги.
Б Повіває легенький вітерець, і від його подиху хвилюються жита.
В Було дуже душно, але ми почали купатися.
Г То промчить вантажний поїзд, то прошумить електричка.
10. Визначте складнопідрядне речення, у якому підрядне приєднується до головного за допомогою сполучного слова:
А Не встигла Мирослава зробити й п’яти кроків, як трухлява смерека зламалася.
Б Якби мені знову колишня сила, якби мені гуки міцнії, тоді б мене туга оця не гнітила.
В Людина! Гордо це слово звучить в палких устах невтомної людини, що підкоряє гори і долини.
Г Тоді я веселий, тоді я багатий, як буде серденько по волі гуляти.
Завдання 11–13 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних.
Потрібно вибрати два правильних варіанти відповіді.
11. Складносурядними є речення:
А Над плесом озера я юність пригадав, вечірні небеса і посвист крил качиних… (М. Рильський).
Б Згори гора дивилась у черлінь, і хилитався човен до човниці (М. Вінграновський).
В Нестор ціпенів від страху, притулившись чолом до шибки, та відірвати погляду від вулиці не міг.
Г Лиш гори не стрічаються, а людям зустрітись можна в будьякій порі (Л. Міріджанян).
Д А соловейко-вакарушка не відмовляється ні від сухого листячка, ні від торішньої трави (Є. Гуцало).
Е Теплий туман слався по полю й наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому.
12. Укажіть, у яких складносурядних реченнях кому поставлено помилково:
А Миші бігали по помості, а мухи покинули хати і своїм гудінням не ворушили мертвої тиші.
Б Все натякало на смерть, скрізь зник дух живоття (І. Нечуй-Левицький).
В А тепер чого так серед ночі море плаче, й темрява тремтить? (Леся Українка).
Г Взимку їхній палац із білими колонами здається казковою будовою, лише неприємне враження справляє чавунний змій у басейні (М. Стельмах).
Д Надворі вже був день, але крізь густу мряку годі було на кілька кроків людей пізнати (Л. Мартович).
Е Хай вітер знамена колише, й співають в садах солов’ї! (В. Сосюра).
13. Визначте складнопідрядні речення, у яких помилково пропущено кому:
А З лісу, що затуляв од них Київ-город вихопилося троє вершників.
Б Княгиня переляканими очима дивилася на побоїсько й міцно пригортала вищого за себе сина, що горнувся до неї і плакав.
В Мати зітхнула, погладила його по розпатланому волоссі й підійшла до свого коня, якого тримав за повід челядник.
Г Тут сіріло невелике озеречко, до якого перед світанком приходять попити води козулі.
Д Велика випещена борода, густо пересипана сивиною м’яко збігала на сніжно-білу маніжку.
Е В ногах одної гори, названої Чабаниця, до котрої і тулилося наше село бігла гучна ріка.
Завдання 14-15 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, потрібно дібрати відповідник, позначений буквою.
14. Установіть відповідність між видом підрядного речення та прикладами:
Вид підрядного речення
- Умови
- З’ясувальне
- Допустове
- Наслідку
|
Приклади
А Я тим уже боржник, що українець зроду.
Б Якби я жив у XVIIIстолітті, то був би серед хлопців мого славного земляка Олекси Довбуша.
В Хоч сльози в очах, а обличчя сяє радістю.
Г Порожнеча і павутиння на тому місці, де стояла вона, велика і усміхнена.
Д Мандрівники зупинилися там, де вчора хтось спорудив курінь.
|
15. Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями та їх характеристикою:
Вид складнопідрядного речення
- З однорідною супідрядністю
- З неоднорідною супідрядністю
- З послідовною супідрядністю
- З різними видами підрядності
|
Приклади (розділові знаки пропущені)
А Коли за Омеляном зачинились двері мати підійшла до доньки припала до її грудей як колись у дитинстві донька припадала до неї.
Б Вночі коли природа спить поринувши у темряву й знемогу лише людина вміє освітить свою домівку і свою дорогу.
В Так і було цього дня який народжувався з синіх присмерків снігів і зелених сосен що якось бентежно шуміли навколо школи відчуваючи красу.
Г Коли зграя залетить далеко і в тумані стане тихо я зупиняюся й наслухаю що робиться попереду.
Д Розкажи як за горою сонечко сідає як у Дніпра веселочка воду позичає.
|
16. Складіть речення за поданою схемою.
з якою метою? яку? коли?
[ …дієслово], (щоб...дієслово), (яку…дієслово ), (коли…).
|