Контрольна робота
Стилістика простих речень
І варіант
Тест
Завдання 1–6 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. Зазначте, у якому реченні пропущено тире між підметом і присудком.
А День ясний, теплий, весняний.
Б Я трохи звір.
В Незупинне власне словотворення ось шлях його поезії.
Г Промені як вії сонячних очей.
2. Укажіть двоскладне речення, яке легко перебудувати на односкладне.
А М’яко погойдуючись, як у мрійному вальсі, пишаючись шовком фіранок на вікнах, мерехтячи люстрами, котився він, ніби разок блискучих коралів, і миготів емалевими девізами на боках вагонів: «Нєгорєлоє — Владівосток».
Б Лекція професора справила враження.
В Я тебе переслідуватиму все твоє життя.
Г Майор трутив стіл і звівся, похитуючись (З творів І. Багряного).
3. З’ясуйте, в якому з речень вжито зайві коми.
А Здається, що це янгол злетів з небес, сів у нього за столом і виспівує тужливу, але чарівну пісню.
Б Тікаючи од дідового реву, одного разу стрибнув я з‑під порічок прямо в тютюн.
В Він саме цвів великими золотими гронами, як у попа на ризах, а над ризами носилися бджоли — видимо-невидимо.
Г Велике, тютюнове листя зразу обплутало мене (З творів О. Довженка).
4. Визначте, яке з речень ілюструє правило вживання двокрапки після узагальнювального слова перед однорідними.
А Лаврін не поганяв волів: він забув і про воли, і про мішки й тільки дивився на Мелашку.
Б Його все гніває, все дратує: і той Савченко з вічними жартами, й та небажана філоксера.
В Дивлюся: так буцім сова летить лугами, берегами та нетрями, та глибокими ярами, та широкими степами, та байраками (Т. Шевченко).
Г Ліс іще дрімає, а з синім небом уже щось діється: воно то зблідне, неначе від жаху, то спалахне сяйвом, немов од радощів (М. Коцюбинський).
5. З’ясуйте, в якому з речень двокрапка після узагальнювального слова перед однорідними членами невиправдано пропущена.
А З‑під чорних стріх вилазять вечірні тіні, повзуть по стінах, гойдаються по садках і виходять блукати на шлях (І. Микитенко).
Б Все зберегла моя уява ті ночі зоряні, ті дні (В. Сосюра).
В Над тією дібровою стояла ніби дуже ясна місячна ніч або ясний вечір (І. Нечуй-Левицький).
Г Вогнище то згасало, то знову спалахувало яскравим полум’ям (Я. Баш).
6. Укажіть речення, що потребує стилістичної правки.
А Я люблю класичну музику і малювати пейзажі.
Б Мені подобаються пригодницькі фільми й фантастичні твори.
В У шкільній оранжереї є кактуси, фікуси, пальми та інші тропічні рослини.
Г З моря долітали і шум прибою, і крики чайок.
Завдання 7–9 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних варіанти. Потрібно вибрати два правильних варіанти відповіді.
7. Укажіть, у яких реченнях виділені слова до вставних не належать.
А З того місця так видно усюди (Панас Мирний).
Б А що ж по-твоєму чинити маєм (Леся Українка).
В Тут навіть повітря здавалось несло в собі золотисті відтінки (О. Гончар).
Г А він дивлюсь і осмутніє, і похмурий такий стане, і не їсть, і не п’є (Марко Вовчок).
Д І ось раптом хребет розломився, вогняна тріщина прокотилася впоперек нього, до самого низу.
Е І навіть в Арктиці суворій проб’ються може ручаї (Л. Дмитерко).
8. Укажіть речення з відокремленим означенням, при яких пропущено розділові знаки.
А Жовті курчата розкотилися по грядках, мов горох.
Б Налякане заколотом знялося з сусідньої стріхи гайвороння і било крилами над обсипаною стріхою.
В Дівка здорова, чиста, хоч води напийся (З творів М. Коцюбинского).
Г В табуни збиваються пташки, що будуть відлітати в теплі краї чужі далекі (О. Копиленко).
Д Розрум’янена, ошаленіла, Тоня з розгону налітає на брата (О. Гончар).
Е Перед ним лежав шлях, курний уже, хоч була рання весна (М. Коцюбинський).
9. Визначте речення, в яких відокремлена обставина не виділена розділовими знаками.
А Він говорив не поспішаючи, з крижаним спокоєм (А. Головко).
Б Він ще зловив на собі вологий погляд жінки даючись подиву зміні кольору її очей (О. Уляненко).
В Сиділи люди нерухомо, поглядали один на одного блукаючим поглядом (І. Багряний).
Г Десь здалеку бриніла, як муха повесні, притишена пісня (М. Коцюбинський).
Д Вже жовтий жовтень гетьманує в останнім золоті життя (Є. Маланюк).
Е Світ падаючи на сніг знімався високо вгору (Панас Мирний).
Установити відповідність
10. З’ясуйте тип односкладних речень
Тип односкладного речення
1
|
називне
|
|
2
|
означено-особове
|
|
3
|
неозначено-особове
|
|
4
|
безособове
|
|
|
Приклад
А Шкода даремно згаяного часу.
Б Гостей зустрічали щиро, з хлібом-сіллю.
В Кришталевий промінь сміливого сонця.
Г Допоки горіти буде долоні твоєї дотик.
Д Поверни золоті її очі, сині хвилі і вітер весни.
|
11. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Розділовий знак
1 тире між підметом і присудком
2 тире перед узагальнювальним словом 3 тире при відокремленій прикладці
4 тире в неповному реченні
|
Приклади
А Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум'яні губи - усе це дихало молодою парубоцькою красою.
Б Здобути волю - то мій рай.
В Я тільки тепер побачив село - нужденну купку солом'яних стріх.
Г Від малих дітей голова болить, а від великих - серце.
Д Прийде осінь - у засіках буде хліб золотий.
|
12. Прочитайте текст і виконайте завдання 1-4.
(1) Поза хатами стежка розширювалась і прямувала попід кам'яною горою до самісінького ліска. (2) Між деревами ховався невеличкий струмок, у ньому -завжди холодна й різка джерельна водиця. (3) Трохи віддалік дорога круто забирала праворуч, і опускалася в/низ до річки, блакитний відблиск якої було [...] видно з/верху дерева. (4) На/весні річка в цьому місці широко розливалася, затоплюючи собою велику ділянку землі, а влітку, коли вода спадала, на лузі селилося безліч усякої дрібної звірини, і великий птах там полював. (5) Аж ген від отого лісочка, що не/виразно синів удалині, і до високого пагорба був його луг.
1. Окремо в тексті треба писати сполуку слів
А з/верху Б в/низ В на/весні Г не/виразно
2. Простим є речення
А перше Б друге В трете Г п'яте
3. На місці пропуску в третьому реченні має бути слово
А добре Б легко В суттєво Г гаразд
4. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А першому Б другому В третьому Г четвертому.
Контрольна робота
Стилістика простих речень
ІІ варіант
Тест
Завдання 1–6 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний.
Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. З’ясуйте, в якому реченні пропущено тире між підметом і присудком:
А Гомоніти з високим начальством було для Хоми втіхою (О. Гончар).
Б Жити значить безперервно рухатися вперед (С. Джонсон).
В Твоя любов як сміх дитячий (Д. Іванов).
Д Ми сірі гуси в хмарі (А. Малишко).
2. Укажіть двоскладне речення, яке легко перебудувати на односкладне.
А Тайга не давала йому нічого.
Б Дівчина враз насупилась, розгнівалася.
В Його гнала вперед надзвичайна впертість, сто разів випробувана і загартована мужність.
Г Даремно він нишпорив з пильністю вченого і з відчаєм голодного. (З творів І. Багряного).
3. З’ясуйте, в якому з речень вжито зайву кому.
А Марія переживала прочитане, раділа чи плакала разом із тими людьми, про яких оповідала книжка.
Б Гнат як міг припрошував, підкладав їй, що видавалося йому смачнішим, годував цукерками, як дитину.
В Піднесена й урочисто чиста Марія приймала свої дари, цілувала кожного в уста, а Мартина — схилилася і, як батька, поцілувала в руку.
Г Одарці дещо не до вподоби, що Марія занехаяла старосвітські звичаї, і не вбиралася до шлюбу, як це було прийнято, але такі вже настали часи (З творів У. Самчука).
4. Визначте, яке з речень ілюструє правило вживання двокрапки після узагальнювального слова перед однорідними членами речення.
А З Оксаною от що: їй 17 літ, батько її, Рубан, сюсюкає, а мати теж сюсюкає.
Б І далі (щоб не забути): у перший, у другий, як і в дальші томики я вкладаю речі, ще ніде не друковані.
В Дивишся на гетьманський ліс, згадується: гетьманщина, Гоголь, татари, Карло XII і т. ін.
Г Все зберегла моя уява: ті ночі зоряні, ті дні (В. Сосюра).
5. З’ясуйте, в якому з речень двокрапка після узагальнювального слова перед однорідними членами невиправдано пропущена.
А Тьотя Бася не обідала її обід з’їв хтось. (У. Самчук)
Б Йшли разом до комори, розглядали та упорядковували свої подарунки хустки, спідниці, полотно…
В Люблю дивитись на Дніпро з його стрімких високих круч (В. Сосюра)
Г Павлина Анфисівна сама ж невинність вона ж не знала, що Анфиса Павлівна дитячу котлету їла .
6. З’ясуйте, в якому з речень після однорідних членів замість коми слід поставити тире.
А Сусіди посідали на призьбі, запалили люльки, вернулись до своєї розмови (С. Васильченко).
Б Він приніс здоровий пучок ласкавцю, гвоздиків та крокусу, котрий вже зацвів жовтогарячими патлатими квітками (І. Нечуй-Левицький).
В І зелений садок, і маленька пасіка в садку під горою, і криниця під грушею, і левада, і зелена діброва на горах, і розмова з Лавріном за пасікою, все ніби заквітчало свекрову хату квітками та залило пахощами (І. Нечуй-Левицький).
Г Як не любити зими сніжно-синьої на Україні моїй, Саду старого в пухнастому інеї, Сивих, веселих завій? (М. Рильський).
Завдання 7–9 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних варіанти. Потрібно вибрати два правильних варіанти відповіді.
7. Укажіть, у яких реченнях виділені слова до вставних не належать.
А Це знов таки навіть у нижчих тварин помічається, собаки наприклад дуже чулі до оцінки їх .
Б Вода за ніч відстоялася, стала така прозора, що видно було на дні кожну піщинку (Ю. Збанацький).
В І того можливо не знайду я слова, щоб наш прекрасний оспівати світ (М. Рильський).
Г Він видно спав, бо не ворушився (Панас Мирний).
Д Добра такого таки зроду у мене правда не було (Т. Шевченко).
Е Мені здається, що жила я завжди… (Леся Українка)
8. Укажіть речення з відокремленим означенням, при яких пропущено розділові знаки.
А Незмірною ласкавістю і тихою журбою віє від сих вільних, кучерявих хмаринок, що пливуть собі кудись поза дім неволі (В. Винниченко).
Б Літня спека й страшна зимова завірюха пригасили життя гір (М. Чабанівський).
В Земля, як і завжди, пахтіла своїм тяжким п’янливим запахом (У. Самчук).
Г Кожен крок нашого піхотинця здається подією вартою літописів (О. Гончар).
Д Сизуватий колос затиснутий з двох боків списами остюків перегойдує на тонких білих ниточках жовто-зеленаві палички квіту (М. Стельмах).
Е Чумацькі мажари з кримською білою сіллю важко рухались по ній… (О. Гончар).
9. Визначте речення, в яких відокремлена обставина не виділена розділовими знаками.
А Гуркіт канонади ревів не перестаючи (В. Сосюра).
Б Вбігла Гафійка сквапно ховаючи щось за пазуху (М. Коцюбинський).
В А він мандруючи співа, як Наливайко з ляхом бився (Т. Шевченко).
Г А як насупляться брови сердито та під ними хмурий погляд блисне, то аж холодно у душі (В. Мова).
Д Ад’ютант мав феноменальну пам’ять і виключну хоробрість (Г. Тютюнник).
Е Наче з вентилятора, війнуло звідти на бійців тяжким перегорілим повітрям, немов видихнутим з єдиних людських легенів (О. Гончар).
Установити відповідність
10. З'ясуйте типи односкладних речень.
Тип односкладного речення
1 означено-особове
2 узагальнено-особове
3 неозначено-особове
4 безособове
|
Приклад
А На жаль, забули свою історію.
Б Заморосило осінь у сльозу.
В Смолою пахне дощок білий ряд.
Г Згаяного часу конем не доженеш.
Д Подбати мушу про тебе.
|
11. З'ясуйте, яким компонентом ускладнено просте речення.
Речення (розділові знаки пропущено)
1 Знала я дочко за ними принаймні три чесноти.
2 Зовні однак ніщо не віщувало рясної В травневої грози.
3 Під вечір годині о сьомій самотній блукав я в саду.
4 Де він там зачепився старий бурлака.
|
Ускладнювальний елемент
А уточнювальна обставина
Б звертання
В вставне слово
Г однорідні означення
Д відокремлена прикладка
|
12. Прочитайте текст і виконайте завдання 1—4.
(1) Навесні ми часто блукали сонячними пагорбами поміж торішнім листям визбируючи перші неІсміливі фіалки, вдихали міцний і п'янкий дух землі. (2) А коли забуяв зеленню травень, заквітчав широкі,- не/приховані від людського ока луги ромашками, усе наче потонуло в білому морі, якому не/має кінця-краю. (3) Ковтаєш трепетний запах квітів, і тебе вабить кудись у не/звідане. (4) А згори ніжно припікає сонечко, у чистому прозорому небі - ні хмаринки, тільки лине [...] пісня жайворонка.
1. Простим є речення
А перше Б друге В третє Г четверте
2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А першому Б другому В третьому Г четвертому
3. У четвертому реченні пропущено слово
А гамірна Б чарівна В свавільна Г нечутна
4. Окремо в цьому тексті пишеться сполука слів
А. не/сміливі Б не/приховані В не/має Г не/звідане
|